Onkológia

Már a daganatos betegség felmerülése kapcsán is bizonytalan helyzetbe kerül az ember, tele félelemmel és kérdésekkel, nemhogy a “daganat” biztos diagnózisa után. Gyakran megfogalmazódó kétségek ilyenkor:

-Az előírt kezelés a legmegfelelőbb a betegségemre? Szükséges a sok beavatkozás?
-Milyen előnyökkel és milyen kockázatokkal járnak egyes terápiás lehetőségek?
-Milyen mellékhatásokra lehet számítani egyes terápiák során?
-Lehet-e dolgozni mellette?
-Lehet-e gyermeket vállalni utána?
-Milyen valószínűséggel képződik áttét, hol és mikor?
-Milyen kimenetel várható általában és az adott helyzetben?
-Vannak-e újabb terápiák nemzetközi viszonylatban?
-Van-e életmódbeli változtatás, amely segítheti a gyógyulást?

Betegeink minden kérdését a legjobb tudásuk szerint, őszintén és empatikusan válaszolják meg magas szakmai színvonalat képviselő onkológusaink: Dr Gorka Eszter, Dr Hertel Katalin és Dr Szentesi Anikó. A legfrissebb nemzetközi eredményeket folyamatosan követve, a legújabb terápiák gyakorlati alkalmazásában is jártasan segítenek, hogy betegeik a legtöbb releváns információ alapján dönthessenek az életüket befolyásoló kérdésekben.

A daganatos betegséggel kapcsolatos leleteit (képalkotó vizsgálatok, szövettani leletek) kérjük hozza magával a konzultációra!

Onkológiai szűrővizsgálatok is elérhetők magánrendelőnkben: anyajegy-szűrés, és laborvizsgálatok minden tumormarkerre (melyek szintje jelezheti egyes daganatok jelenlétét, például a prosztatarákra specifikus PSA-szűrés).

📌tüdőrák- A férfiak leggyakoribb rosszindulatú daganatos megbetegedése a tüdőrák. Sokáig semmiféle tünettel nem jár, vagy enyhe köhögés, hőemelkedés kíséri, máskor paraneopláziás, azaz máshol megjelenő tüneteket (magas vérnyomás, trombózis, izomgyengeség..) okoz. Tünetszegénysége miatt leginkább tüdőszűrésen, vagy már a tüdőrák áttétei okozta panaszok alapján kerül felismerésre. Előrehaladottabb esetben jellemző panaszai a köhögés, véres köpet, nehézlégzés, mellkasi fájdalom és a fogyás. Főbb típusai a kissejtes és a nem-kissejtes tüdőrák. Áttéteket elsősorban a mellkasi nyirokcsomókba, agyba, mellékvesékbe, májba, csontba ad. A daganat lokalizálásában, a kiterjedtség, és súlyosság (áttétek) meghatározásában fontos a CT vizsgálat, a daganat típusának megállapításában a biopsziás mintavétel, ezenfelül kiegészítő vizsgálatok (labor, tumormarker, spirometria..). Kezelése típustól, lokalizációtól és előrehaladottságtól függően sebészi, célzott, immun-, kemo- és sugárterápia lehet. Tüdőrákkal kapcsolatos kérdésekkel forduljon Dr Hertel Katalinhoz!

📌vastagbélrák- A vastagbélrák előfordulása világszerte egyre nő, lehetséges okai között szerepel a dohányzás, a vörös húsok túlzott mértékű fogyasztása, az elhízás és az inaktív életmód. Kezdetben tünetszegény, de korai felismerésekor jelentősen jobbak az életkilátások, ezért 50 éves kor felett ajánlott a szűrővizsgálat elvégzése (széklet-vér teszt, vastagbéltükrözés). Tünetei később a váltakozó hasmenés és székrekedés, véres széklet, hasi fájdalom, vérszegénység és fogyás. A vastagbélrák diagnózisát a vastagbéltükrözés során vett biopsziás anyag szövettani vizsgálata állapítja meg. Stádium meghatározáshoz CT, illetve MR vizsgálat történik. Vastagbélrák esetén áttét elsősorban a májban várható. A tumor sebészi eltávolításán kívül áttétes esetek kezelésében célzott- és kemoterápia kombinációk használatosak, ezek megkezdéséhez a daganat RAS és BRAF mutáció-státuszának ismerete szükséges.

📌gyomorrák, májrák Vastagbélrákkal, gyomorrákkal, májrákkal kapcsolatos kérdésekben Dr Szentesi Anikót ajánljuk!

📌emlőrák- A nők leggyakoribb daganattípusa ez emlőrák. Rizikótényezői az ösztrogén-expozíció (korai menses, késői menopausa, késői terhesség, fogamzás-gátlók), az alkohol, zsíros ételek és a genetikai hajlam (pl BRCA1,2 génmutáció). A mellrák tünete lehet az emlőben tapintható csomó, az emlőtáji fájdalom, váladékozás, vagy behúzódott bőr az emlőn. Diagnózisához mammográfia és az emlő ultrahang vizsgálat -szükség esetén mintavétellel- vezet, biztos diagnózis szövettani vizsgálat alapján mondható ki. Ekkor kerül meghatározásra a további terápia szempontjából is jelentős ösztrogén- progeszteron- és HER2-receptor-státusz. Az esetleges áttétek kizárásához, illetve detektálásához további vizsgálatok (CT, csontizotóp…) szükségesek. Az áttétképzés leginkább a nyirokcsomókat, a csontot, a tüdőt, a májat és az agyat érintheti. Az emlőrák kezelése az adott esetnek megfelelően (daganattípustól, receptorstátusztól, kortól, a betegség előrehaladottságától…függően) bonyolult terápiás algoritmus alapján történik. A terápiás palettán a műtét, besugárzás, kemo-, hormon-, immun- és célzott terápia komplex alkalmazása szerepel. Mint minden rosszindulatú daganatnál, emlőrák esetén is sok múlik a korai felismerésen, ezért rendszeres önvizsgálat és szűrővizsgálatokon való részvétel javasolt.

📌melanóma- A melanóma a legagresszívabb bőrdaganat, melynek előfordulása világszerte drasztikusan nő. Kialakulásának kockázatát egyértelműen növeli az UV-sugárzás, a világos bőr, és egyéb genetikai hajlam. Jellemző tünete a széli irányban növekvő, sötétedő anyajegy, vagy a bőrfelszínen újonnan megjelenő sötéten pigmentált folt. A melanóma dermatoszkópos vizsgálattal kiszűrhető, ekkor műtéti eltávolítása javasolt, a biztos diagnózist a szövettani vizsgálat adja. A betegség lefolyása szerint azonban  kimetszése után is, akár évekkel később áttéteket adhat a nyirokcsomókba, tüdőbe, májba, agyba, csontba.. Korai felismerése ezért kulcsfontosságú, mert időben eltávolítva megelőzhető a későbbi áttétképződés. Az áttétes melanóma megfelelő terápiás stratégiával jó életminőségben eltöltött, hosszabb túlélést biztosít, de a mai napig gyógyíthatatlan betegség. Kezelésében ma már a BRAF alapú célzott- és az immunterápiáké a főszerep. Prevenciója (fényvédők használata), és évente anyajegy szűrésen való részvétel ajánlott.

Bőrdaganatokkal és emlőrákkal kapcsolatos kérdéseivel forduljon Dr Gorka Eszterhez!