rTMS

Mi az rTMS? - Az agy mágneses ingerlése, mely javítja az idegsejtek működését. (=repetitív transcraniális mágneses stimuláció)

Milyen betegségekben hatásos? - Elsősorban depresszióban, kényszeres-mániás zavarban (OCD), és stroke maradványtüneteinek rehabilitációjában hatásos, de használ még Parkinson-kórban, másra nem reagáló epilepsziában, fülcsengésben, és fájdalom szindrómákban is.

Hogyan hat? - Az rTMS készülék képes fókuszált, nagy erejű, de igen rövid időtartamú mágneses teret előállítani és ezeket az impulzusokat gyors egymásutánban ismételve leadni. A mágneses impulzus az agyi folyadékterekben hasonló apró elektromos áramot kelt, mint ami az idegsejtek közötti normál ingerület átvitel közben is létrejön. Az ismételt impulzusok minden alkalommal működésre bírják az ingerelt idegsejteket. Ezen a mechanizmuson keresztül tudja a mágneses tér tartósan módosítani, normalizálni az idegsejtek működését. Ezért az eljárást neuromodulációnak is nevezzük.

Hogyan kell elképzelni? - Ez egy gyógyszermentes, fájdalommentes kezelés. A páciens fejéhez érintett, a problémának megfelelően pozícionált mágneses tekercsből kattogó hang kíséretében mágneses lökéshullámok adódnak le az agy megfelelő területére. A páciens enyhe koppintásokat érez, a beállított programtól függően egy ülés 20 perc- 1 óráig tart. Az összeadódó hatás miatt a sikeres kezeléshez legalább 10 ülésből álló sorozat szükséges. Pácienseink jelentősebb változást általában a 7-8. ülés után észlelnek először.

Mik a mellékhatásai? - Hosszútávú mellékhatása nincsen! Rövidtávon (a kezelés első napjaiban) fejfájás és szédülés előfordulhat.

Meddig tart a hatás? - A hatás tartós, de néhány hónap - néhány év múlva bizonyos betegségek tünetei visszatérhetnek, s a kezelés megismétlése válhat szükségessé.

Gyakorlati tudnivalók - A pszichiátriai betegségek kezelése pszichiáterünk követésével történik, a kezelés előtt és után tesztet töltenek ki pácienseink. A neurológiai indikációval tervezett rTMS kezeléshez neurológiai konzultáció szükséges Dr Fabó Dániel neurológusunknál. A terápia megkezdéséhez szükséges esetleges egyéb teendőkről is tájékoztat (EEG, koponya MR vizsgálatok). A betegségnek megfelelő rTMS protokollok meghatározása, a neuronavigációs célzás és a szükséges paraméterek beállítása közvetlenül az első kezelést megelőzően történik.

Mi az rTMS? | TeendőkPszichiátriaNeurológia | Kapcsolat